رهبر دور انديش انقلاب چند سالي است كه شعار اصلي كشور را در شروع سال جديد در حوزه اقتصاد انتخاب مي كنند همت و تلاش مضاعف،اصلاح الگوي مصرف و جهاد اقتصادي كه به صورت كلان مطرح شد و البته جاي تاسف دارد كه مسئولين كشور آن طور كه بايد به آن بها ندادند. نه اينكه كاري نشده است، بلكه وقتي شعاري به عنوان جهت گيري يك ساله ي كشور، آن هم از سوي رهبري جامعه انتخاب مي شود، مسلما بنا بر نياز روز و جدي كشور و بر مبناي وجود يك تهديد و يا يك فرصت بالقوه انتخاب شده است، پس بايد در همان سطح هم تمامي فعاليت هاي كلان دستگاه هاي اجرايي كشور به سمت آن حركت كنند، نه اينكه با چاپ چند كتاب و برگزاري چند همايش كه بيلان كاري را پر مي كند و بودجه كشور را تلف! ، به زعم خود اداي دين كرده باشند.
سال ۱۳۹۱ از جهتي متفاوت با نام گذاري سال هاي گذشته است، به اين معنا كه نام گذاري هاي سالهاي گذشته كلان بود و چندان قابل ارزيابي كمي در پايان سال نبود، رهبر انقلاب بعد از آنكه اهداف سال هاي گذشته را در فضاي فرهنگ اقتصاد تعيين كردند، يعني ترويج نگاه جهادگونه به فعاليت هاي اقتصادي، سال جديد را با تعيين اهداف جزيي تر، به شكلي وارد فاز اهداف عملياتي شدند. سال حمايت از توليد ملي، نيروري كار و سرمايه گذار ، با تعيين سه وظيفه براي دولت(به معناي مجموع سه قوه)، دست اندركاران توليد و مردم.
متن كامل در ادامه ي مطلب
جايگاه و نقش رسانه در حوزههاي مختلف جامعهي بشري امروز، امري معلوم و ثابت شده است. رسانه، ابزاريست كه شايد مهمترين وظيفهي آن، شكلدهي به ذهنيت افكار عمومي در خصوص مسائل مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي باشد. توانايي رسانه در ساخت، انتقال و اقناع نرمافزارهاي جامعه سبب آن شده تا طيفهاي مختلف انساني به سمت آن گرايش پيدا كنند و از پتانسيلهاي موجود در آن، براي به ثمر نشاندن انديشههاي خود بهره ببرند.
به نظر ميسد در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايۀ ايراني، آنهايي كه نسبتي با انقلاب اسلامي داشته و دستي هم در رسانه دارند، مسئوليت سنگيني بر دوششان هست. زيرا اين مقوله بايد در افكار عمومي و ذهنيت اجتماعي ما تبديل به امر غالب شود و حتماً يكي از آنهايي كه بايد به اين مهم رنگ تحقق ببخشد، رسانههاي انقلاب اسلامي هستند.
حال، سوالي در اين ميان مطرح ميشود و آن پرسش اين است كه چنين رسانههايي، براي اداي تكليف خود بايد چه اقداماتي انجام دهند تا بتوان آنها را در مسير تحقق اين مقوله تلقي كرد؟ زيرا تا وقتي نقشهي راه معلوم نباشد، يا شاهد اقدامات اشتباه و بعضاً نقض غرض گونه خواهيم بود و يا با يكسري فعاليتهاي جزيرهاي كم اثر مواجه خواهيم شد كه ما را به سرمنزل مقصود نميرساند. در نتيجه، سعي ميشود در ادامه، به ذكر برخي از نكات لازم توجه در اين خصوص اشاراتي شود.
متن كامل در ادامه ي مطلب
قرآن و جهان بيني اقتصادي
جهان بيني اصلي است كه در تمامي علوم و دانش و ديدگاه بشري ديده مي شود. تمامي اديان و علوم هر كدام مكتب ها و ديدگاه هاي متفاوتي دارند كه در آن جهان بيني خاصي مطرح گرديده است. در قرآن جهان بيني خاصي وجود دارد كه هدف و اصول آن با ديگر اديان و علوم تفاوت بارز دارد. در اين ميان قرآن با علوم مختلفي چون اقتصاد، سياست، مديريت و... وجوه تمايز و اشتراك دارد. رابطه قرآن و علوم بشري بيش از همه به تبيين جهان بيني آنها مرتبط است. بنابراين از مهمترين زمينه هاي اثر بخشي قرآن در اقتصاد، شناسايي اصول تكويني اقتصاد اسلامي از قرآن و سنت است. اصل خالقيت و يگانگي آفرينش يكي از اين اصول مي باشد. در فلسفه و جهان بيني اسلامي، خداوند بر مخلوقات و جهان هستي خود اشراف و هدايت دارد. به عبارت ديگر خداوند در عين حال كه خالق و آفريننده است، رب نيز هست و بر امور و شئون بندگان خود نظارت و اشراف دارد. بنابراين انسان را رها شده نمي توان تصور كرد كه رابطه اش با خداوند قطع شده باشد. در قرآن آمده: "الا له الخلق و الامر تبارك الله ربّ العالمين". بر اساس يگانگي خداوند و اصل توحيد، وابستگي متقابل نظام آفرينش به اراده و خواست الهي اثبات مي شود، در واقع اصل توحيد به طور تكويني نشان دهنده جاذبه و همرنگي و همبستگي ميان مخلوقات، بويژه انسان ها است. تنها خالق جهان هستي و انسان ها خداوند بوده و چرخش نظام هستي و امور زندگي انسان ها تحت اراده اوست. اصل دوم مالكيت مطلق خداوند مي باشد. بر اساس جهان بيني اسلامي مالكيت عالم هستي از آن خداست. ولله ما في السماوات و ما في الارض". خداوند كه خالق و آفريدگار موجودات و جهان است و مالكيت آنها نيز با خداست. اين نوع مالكيت مطلق مي باشد. سومين اصل هدفداري آفرينش در خلقت جهان و انسان است. آفرينش آسمان و زمين و هر چه در آن است بر اساس حق مي باشد: "و هو الّذي خلق السّماوات و الارض بالحقّ". خداوند از آفرينش آسمان ها و زمين هدف و انگيزه اي معين داشته است و خلقت جهان عبث و بيهوده نبوده است و خداوند از آفرينش و خلقت انسان ها هدف خاصي داشته است
متن كامل در ادامه ي مطلب
امام علي(ع) : هر كس 2 روز از عمرش مثل هم باشد ضرر كرده است لذا هيچ وقت به آنچه رسيده ايد راضي نباشيد و براي بهتر شدن تلاش كنيد.
ايا اين روايت بر روي اوردن به توليدات داخلي و خود كفايي اقتصادي دلالت نميكند.. آري كشوري كه در تمام كالا به بيگانه نيازمند است البته كه 100 روز او هم مثل هم است.
البته كه ضرر كرده است.
و تا زماني كه مردم را به استفاده از كالاي داخلي تشويق مي كنيم اما در سريال ها و دكورهاي صدا و سيما تجملات و كالاهاي خارجي جلوه نمايي مي كند يا در ادارات دولتي استفاده از كالاي ايراني فرهنگ نشده است، قطعا به نتيجه و هدف نخواهيم رسيد.
و اما ما : براي حمايت و فرهنگ سازي از خود و خانواده و نزديمانمان براي نزديك شدن به خود كفايي اقتصادي بايد تلاش جهادي كرد.
دل نوشته ي من