معرفی وبلاگ
ما میتوانیم امام خمینی (ره)
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 67392
تعداد نوشته ها : 27
تعداد نظرات : 6
 حمايت از توليد ملي
Rss
طراح قالب
GraphistThem240

از ديدگاه اسلام، انسان آفريده شده است تا با كار و جد و جهد در زندگي دنيا، معاش خود را تأمين و زمين را آباد كند.
يكي از آيات قرآن كريم در مورد آفرينش انسان، سخن از آن دارد كه خداوند انسان را در زمين آفريد و او را به عمران و آباداني زمين مامور ساخت و بيكاري، تن پروري و تنبلي را نيز به شدت مورد نكوهش قرار داد.
در رواياتي از ائمه (ع) آمده است كه خداوند، انسان فارغ به معناي بيكار را مغبوض مي دارد و از روحيه كسالت و بيكاري نهي مي كند. بدبختي ها حاصل از بيكاري و باري بر دوش ديگران بودن است. از سوي ديگر كار براي تأمين معاش، معادل جهاد در راه خدا تلقي شده است. بر اساس آموزه هاي اسلامي كسي كه در طلب روزي حلال شب را خسته بخوابد، مثل كسي است كه شب تا صبح را به عبادت خداوند زنده نگه داشته است. اهميت توليد تا جايي است كه مقام معظم رهبري سال1391 را سال حمايت از توليد ملي نام نهادند. از اين رو ما بايد فرهنگ كار، توليد، ابتكار، جدوجهد و به معناي ديگر جهاد اقتصادي را سرلوحه فعاليت هايمان قرار دهيم، چنان كه در منابع غني ديني و معارف اسلامي نيز به اين مسئله سفارش شده است. به همين دليل بايد در اين سال ها با تلاش و ابتكار به سمتي حركت كنيم كه نيازهاي داخلي كشور، با توليدات داخلي برطرف شود.


http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1/1388/Azar/15/FJ24.jpg

از دیدگاه اسلام، انسان آفریده شده است تا با کار و جد و جهد در زندگی دنیا، معاش خود را تأمین و زمین را آباد کند.
یکی از آیات قرآن کریم در مورد آفرینش انسان، سخن از آن دارد که خداوند انسان را در زمین آفرید و او را به عمران و آبادانی زمین مامور ساخت و بیکاری، تن پروری و تنبلی را نیز به شدت مورد نکوهش قرار داد.
در روایاتی از ائمه (ع) آمده است که خداوند، انسان فارغ به معنای بیکار را مغبوض می دارد و از روحیه کسالت و بیکاری نهی می کند. بدبختی ها حاصل از بیکاری و باری بر دوش دیگران بودن است. از سوی دیگر کار برای تأمین معاش، معادل جهاد در راه خدا تلقی شده است. بر اساس آموزه های اسلامی کسی که در طلب روزی حلال شب را خسته بخوابد، مثل کسی است که شب تا صبح را به عبادت خداوند زنده نگه داشته است. اهمیت تولید تا جایی است که مقام معظم رهبری سال1391 را سال حمایت از تولید ملی نام نهادند. از این رو ما باید فرهنگ کار، تولید، ابتکار، جدوجهد و به معنای دیگر جهاد اقتصادی را سرلوحه فعالیت هایمان قرار دهیم، چنان که در منابع غنی دینی و معارف اسلامی نیز به این مسئله سفارش شده است. به همین دلیل باید در این سال ها با تلاش و ابتکار به سمتی حرکت کنیم که نیازهای داخلی کشور، با تولیدات داخلی برطرف شود.
داشتن سرمایه و به کارگیری آن از مسائلی است که در سیره و سنت ائمه (ع) نیز به طور برجسته ای مشاهده می شود. در روایتی آمده است که امام صادق (ع) یک هزار مثقال طلا را در اختیار یکی از کارگزارانشان قرار دادند و فرمودند با این مبلغ به کار و تجارت بپرداز.
این فرد تجارت کرد و سود خوبی به دست آورد و در حال طواف خانه خدا اعلام کرد که این سود به دست آمده است. حضرت فرمودند خود اصل سرمایه و سود آن را دوباره به کار بزن و اشاره کردند که خدا می داند من نیازی به منافع این سرمایه گذاری ندارم، اما می خواهم خداوند ببیند که خود را در معرض منافع و فواید او قرار می دهم؛ یعنی آنچه برای من مهم است اصل سرمایه گذاری و به کارگیری منابع خدادادی است.
اسلام از آن رو بر به کارگیری سرمایه تأکید دارد که این اقدام منجر به اشتغال زایی، افزایش تولید، افزایش درآمد، ارتقای رفاه عمومی و تأمین نیازهای مردم می شود. از این رو ملت ما نیز باید امسال تمام همت خود را در راستای تولید به کار گیرد. دولت هم وظیفه دارد موانع تولید ملی را برطرف کند. اصلاح چرخه های اداری که به صورت مانعی بر سر راه تولید عمل می کنند از جمله اقداماتی است که باید در این راستا انجام شود. ما سال گذشته 72 میلیارد دلار واردات داشتیم که اگر این مبلغ در داخل کشور صرف تولید شود، می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی داشته باشد، البته معقول نیست که تمام واردات را به سرمایه برای تولید تبدیل کنیم چراکه همین سرمایه گذاری داخلی نیز نیاز به واردات کالاهای سرمایه ای دارد، اما در مواردی این سرمایه گذاری در داخل، می تواند مواد اولیه و ماشین آلات را هم در داخل کشور برای ما پدید آورد و نیاز ایران به واردات را کاهش دهد. در این صورت برای نیروی انسانی جامعه نیز اشتغال زایی می شود و آمار بیکاری کاهش می یابد.
کاهش هزینه های تولید، بالانس تعرفه های واردات و پایین آوردن هزینه های سود بانکی می تواند نقش مؤثری در ترغیب افراد به تولید داشته باشد.اسلام نیز راهکارهایی را که موجب می شود سرمایه گذاری ها در تولید، تجارت و ارائه خدمات به کار گرفته شود مورد تأیید قرار داده و آنچه عقلای بشر به آن اذعان دارند را امضا کرده است. تنها چیزی که اسلام نفی می کند، کسب درآمد از راه فساد است.

منبع: همشهری آنلاین

X